Stella vstupuje do velké budovy. Těžké
dveře a mramor, ornamenty podél schodiště. A všude dveře, téměř žádné nejsou
označené, neví, které otevřít. Nesnáší tuhle nejistotu, nevědomost, zvlášť
pokud ji při tom někdo měl vidět. V emailové pozvánce znovu našla číslo
dveří a s jistotou v chůzi se je vydala hledat. Došla k těm
správným, číslo 36. Jistota na konečcích jejích prstů ale vzala za své a za
kliku už brala velmi opatrně a pomalu.
Ráno se vzbudila pět minut před
budíkem. Tohle je ten den. Den zvláštně obarvený a napjatý už od rána. Je to
jako když na jaře poprvé uvidíte motýla nebo jako ten moment, kdy si uvědomíte,
že škytavka vás už přešla. Dnes poprvé měla opustit brány královského města.
Sama. Poprvé sama. Je nadšená, vzduch voní jako melounová žvýkačka a ona
veškerou svou moc soustředí na to, aby se nepozvracela. Má tam být ve tři. Teď
stojí nahá před skříní a ta svoboda volby ji stravuje. Pohlcuje a zachumlává a
zase vyplivuje jako kočka své chlupy. Dnes nemusí přemýšlet nad tím, co si
obléct, aby mohla v případě potřeby nakojit své dítě nebo rychle
zamaskovat menší či větší blitíčko. Může si vzít rolák nebo šaty se složitým
zapínáním vzadu. Podpatky i šněrovací boty nebo ty baleríny, co si koupila
v prváku na vysoké. Byly ve slevě, protože každá měla jinou barvu špičky.
Tenkrát jí to bylo jedno. Vlastně to uvítala. Něčím se vymykala na první
pohled. Při hlubším zkoumání taky, ale Stella se nenechává poznat blíž.
Prohrabuje se šatníkem, nejradši
by půlku věcí vyházela, a taky to udělá, až se vrátí. Třeba tyhle turecké
kalhoty na sebe už určitě nikdy nevezme. Měla je naposledy… kdy vlastně? Asi
někdy v létě. Váže se k nim pár nejasných vzpomínek.
Uvědomí si, že je před skříní už
půl hodiny, stále nahá, jen v pečlivě vybraných kalhotkách. Dokonce si
k tomu přemýšlení přitáhla dřevěné schůdky z ikey, na které se
posadila. Z těch schůdků se pravidelně, smutně nebo se vztekem, dívá na
věci, které v tu chvíli nejvíc potřebuje a které jsou vždy na nejvyšším
možném místě v bytě. Odšťavňovač, mixér, knihy, boty, sebevědomí. Nakonec
se rozhodne pro jednoduché šaty, protože je to stejně jedno.
„Dobrý den, tak se svlékněte a
tady se posaďte.“
„Všechno?“
„Ano, všechno,“ usměje se na
Stellu prošedivělý pán. Představovala si ho jinak.
„Přímo tady?“
„Ne, prosím, použijte tu zástěnu.
Oblečení by nás rušilo.“
Vzpomněla si na svého syna.
Poprvé od porodu není s ním. Najednou jí to celé přišlo jako špatný nápad.
Podívala se na hodinky. Vlak domů jede za půl hodiny. To stihne.
„Promiňte…“ vyšla zpoza zástěny.
„Jak to, že jste ještě oblečená?
Prosím vás, na tohle nemáme čas. Svlékněte se. Můžete poslouchat hudbu nebo si
číst.“
Stella si rozpustila vlasy a
narovnala je přes nahá prsa. Má nejlepší postavu za celý svůj život. Zhubla 14
kilo během tří velmi bolestivých hodin. A v půl osmé ráno se zamilovala
jako nikdy.
Na dlouhých vlasech si zakládala.
Pokud byly kratší než do půli zad, něco se v jejím životě dělo. Poprvé se
nechala ostříhat na krátko ve čtyřech letech. To se jí narodila sestra. Podruhé
na konci deváté třídy, kdy doufala, že své spolužáky už nikdy neuvidí. A
potřetí… teprve letos jí vlasy dorostly do obvyklé délky.
„Tak tady se posaďte, vlasy si
hoďte dozadu, jednu nohu pokrčte. Můžete se opřít.“
Vybírala mezi časopisem Maminka,
který si kupovala spíš ze setrvačnosti, a čtečkou. Zvolila tu anonymnější
možnost. Seděla uprostřed kruhu neznámých lidí, nasvícená, v teple,
v relativně pohodlné poloze a mohla si tři hodiny nerušeně číst. To se jí
naposledy povedlo, kdy si toho volného času ještě nevážila.
Chtěla by je prohlédnout, vidět
skrz ně, vědět o nich víc, být nad nimi, mít je v moci. Takhle mají
v moci oni ji. Uvidí ji ze všech stran, každou vrásku, pihu, zatržený
nehet, a pak ten tmavý proužek táhnoucí se od pupíku až do podbřišku, o němž
všichni říkali, že brzy zmizí, ale pořád tam je, památka na těhotenství.
Všimnou si prasklé žilky v oku, suchých rtů, roztřepených konců vlasů.
Uvidí všechny její konce, loket, špatně obroušené paty, každý konec jejího
přesně vyhraničeného života.
Ráno vstát pokaždé se stejným
druhem kávy, dokonce se stejnou přípravou kávy. Kojit, přebalovat, už to
nepočítá, už se nedívá na hodiny. Stát před prázdnou ledničkou, naplnit ji.
Stát před prázdným plátnem, papírem, zdí. Nenaplnit je. Vždycky tak zůstanou. Jako
jistota příštího dne, že tam budou i zítra prázdné a bílé. Stejně jako
neořezané tužky, zasychající více či méně drahá pera, prázdné vymezené sešity.
Jeden na povídky, jeden na nápady, jeden na knihu, deníky, eseje, nepodařené
fejetony, nepoddajný žánr. A večer jde spát s pocitem marnosti, který ale
nevyléčí, ten srdceryvný pláč, ale to, že ho dokáže zahnat jediným pochováním.
Místo hudby se rozhodla pro zvuk
tužek, jezdících po papíře. Dlouhé a krátké tahy, odměřování pomocí palce a
tužky, což jí přijde trochu směšné a oni to musí vidět. Někteří možná zachytí
její výraz ve tváři. Ne, není pro ně nic víc než tělo, které musí co
nejpřesněji zachytit, jen každý z jiného úhlu. Je pro ně naprosto
anonymní, stejně jako oni pro ni. Kromě… té jedné jizvy u kořene nosu, ale… to
se jí asi jen zdá.
Stella najednou cítí něco teplého
na břiše. Nejdřív to bere jen jako něco příjemného, nepřemýšlí nad tím. Pak se
rychle podívá dolů. Z prsu jí vytéká několik bílých kapek, padají na
břicho, kde se spojují a tečou po těle dál. Dlouho nekojila. Rozhlédne se po
studentech a rychle se snaží kapky utřít.
„Prosím vás, nehýbejte se!“
„Ale já-„
„To je jedno, prostě se
nehýbejte.“
Metafora jejího života. Už není
anonymní, už je matka.
Podpatky jejích lodiček klapou po
dlažbě. Jde rychle, jako by za sebou chtěla nechat něco, co ji neustále dohání,
znovu a znovu překvapuje na rozích domů a ve zhasnutých světlech pouličních
lamp. Když si to uvědomila, zpomalila. Nemusí spěchat. Má ještě spoustu času.
Může si koupit květiny a nechat je zvadnout. Vypít dvě deci červeného a nechat
je vyprchat do jarního vzduchu, který se už v několika málo závanech větru
změní v letní.
Nakonec se rozhodla, že nenapíše
nikomu ze svých kamarádů a známých, jak to stokrát slibovala. Až budeš ve
městě, tak se ozvi. Jojo. Raději ochromí své srdce a tělo několika kávami
v oblíbených kavárnách, než aby se musela potkat s lítostí
v jejich očích a zodpovídáním pořád těch samých otázek.
„A co děláš celý dny?“ Hovno… eh
„Sbírám materiál na knihu.“
„Aha, takže pořád píšeš, to je
dobře, že něco děláš. To já bych se
tam asi zbláznila. A přestěhujete se někdy zpátky?“
A pak by jen seděla a poslouchala
o lidech, které nezná a o party, na kterých nebyla, o koncertech a divadle a
výstavách a důležitých schůzkách s důležitými lidmi a přemýšlela by, jakou
knihu si půjde koupit a praští se s ní do hlavy. A pak by si objednala
deci vína a zapálila první cigaretu od porodu a musela čelit tomu překvapenému
pohledu „Vždyť jsi matka, máš dítě, tak jak to že piješ a kouříš?“ a pak by
zvolenou knihu ve své hlavě vyměnila třeba za ten tlustý román od Nabokova,
který má v kabelce a praštila by s ním všechny své kdysi kamarády
jednoho po druhém po hlavě.
„Dobrý den, cappuccino, prosím.“
Stella si sedá pod zatím hřející slunce a vyzuje si lodičky. Tady to měla
vždycky ráda. Zahrádka na dlaždičkách a trochu z kopce, takže musíte dávat
pozor, abyste se nepřevrátili. Navíc vždycky věděla, koho tu potká a kdy. To
byla její soukromá hra, když tu ještě žila, spojovat kavárnu, hospodu, bar,
denní dobu a tvář svých známých. Tak se mohla snadno s někým potkat,
někoho přepadnout, nebo se všem zcela vyhnout.
„Čau.“ Ke Stelle si přisedají
vysoké sluneční brýle.
„Jednu Stellu!“ volá na obsluhu.
„Prosím?“
„To je pivo.“
„Já jsem Stella.“
„Já vím. A já Tony. A jsi
s jedním nebo se dvěma L?“
„Se dvěma.“
„Klidně už bys mohla být
s jedním, kdyžs mi to jedno posledně přilepila polibkem na čelo.“
„Kdo takhle mluví?“
Při odložení slunečních brýlí se
objeví ona povědomá jizva u kořene nosu.
„Co tady děláš?“
„Kreslím tě.“
„Nevšimla jsem si tě.“
„Jako vždy, zaměřená hlavně na
sebe.“
Stella přivřela oči. Přemýšlela,
jestli tu jizvu nemá od ní.
„Co piješ?“
„Kafe.“
„Dej si víno.“
„Nedám.“
„Kam ses poděla?“
„Prosím?“
„Pořád si pamatuju, kolik jsi
toho musela vypít, aby ses svlékla a šla se se mnou koupat do toho lomu.“
„To už je dávno.“
„Čtyři roky.“
„Ty to počítáš?“
„Počítám každej den, každou
hodinu od té doby, cos mě opustila.“
„Doufám, že tu jizvu máš ode mě.“
„Pojď se projít.“
Zvedli se. Nebe se začalo
zatahovat.
„Myslela jsem, že chceš jít na
herectví.“
„Chtěl jsem, ale to není nic pro
mě. Tak zkouším něco jinýho.“
„Figurální kresbu?“
„Taky. A pohybový divadlo. Slam
poetry. Zrovna teď jdu do Kabinetu. Vystupuju tam. Pojď se mnou.“
„Musím domů.“
„Kde bydlíš?“
„Daleko.“
„Někde na kraji města?“
„Vůbec nebydlím tady.“
„Panebože, bydlíš jinde, než tady? To se k tobě vůbec nehodí.“
„Nic o mně nevíš.“
„Máš někoho?“ Stella ukáže
okroužkovaný levý prsteníček.
„Aha, já myslel, že to je nějaká
póza.“
„Seš debil.“
„No. Tak nejezdi domů.“
„Proč?“
„Protože ti to tam nesedí, máš to
v očích, v úsměvu, je to nakreslený i v tom dnešním obraze.
Kdyby sis prošla všechny ty kresby, tak to sama uvidíš.“
„Jdi do hajzlu.“
„Hele, slyšel jsem historku o
jednom herci. Manželka ho poslala pro mlíko a noviny. Vrátil se za rok. Ale to
mlíko přinesl, chápeš!“
„To je pěkný,“ usmála se Stella,
doufala, že dostatečně ironicky. Podívala se na telefon, spoustu hodin,
zmeškané hovory, nějaké zprávy, facebooky. Setmělo se. Nazula si lodičky, doteď
si otlačené nohy chladila chůzí po studené zemi. Otočila se a vyšla směrem, kde
tušila nádraží.
„Stello, počkej. Tak si to
představ… Dneska sis vydělala kolik? Tak pětikilo? Vidíš, z toho se můžem
oba dobře najíst a trochu se opít. Určitě máš s sebou kartu a nějaký
peníze. S tím můžeš chvíli vyžít, než si tady něco najdeš. A tady si
vždycky něco najdeš. Umíš psát, dokážeš ovládat kameru a já nevím, co ještě.
Můžeš točit dokumenty nebo něco.“
„Čau, Tony!“ uvědomila si, že
vlastně pořádně neví, kam ji zavedl. Neznala město tak důkladně, aby se
z něj dokázala vymotat. Najednou jí přišlo, jako jedna velká past, klubko
hadů, kteří se jí pomalu a slizce začali klouzat kolem krku a přiškrcovat ji.
„Počkej, tak se nad tím zamysli.
Jak by ti bylo. Navázali bychom tam, kde jsme spolu skončili.“ Přistoupil
k ní blíž.
„Ale my jsme nikdy nezačali, ani
neznám tvý pravý jméno.“ Stella se snažila v telefonu najít navigaci,
kterou, sakra smazala, protože se jí tam nevešly aplikace tvůrčího psaní a
básní a milion poznámek na povídky a knihy, které nikdy nenapíše, ale to už je
teď stejně asi jedno, protože skončí tady zakopaná nebo zazděná zaživa. A
najednou lituje, že před tou skříní nepřemýšlela víc, protože v těch
lodičkách už nemůže ani chodit, natož běžet. A ty šaty… najednou si je jistá,
že si za to může sama, protože mají maličko výstřih, měla si vzít ten rolák, do
konce života už bude nosit jen rolák a kalhoty. Bože už ví, kdy měla ty turecké
kalhoty naposledy a že je nemůže jen vyhodit, ale že je musí přímo spálit. A
Tony už je příliš blízko, drží ji za zápěstí a usmívá se, najednou ne úplně
vlídně, zdá se jí.
Položí jí ruku na rameno, něžně
ji pohladí. „Tak se mnou pojď aspoň na večeři.“
Stella se usměje, stisk na
zápěstí povolí. Vytrhne se mu, slyší praskání švů a běží. Cítí, že šaty jí
z ramene padají a krev na patách prosakuje do kůže lodiček.
Ve sprše ji pálí kůže. Ale ne jen
ta na patách. Kůže po celém těle.
Na stole ji čeká večeře,
v posteli dva chlapi, jedna maličká, ale naprosto přesná kopie toho
většího, a v šuplíku nevyplněný test. Test štěstí, lásky, zodpovědnosti.
Ráno jí vyjde na dvě čárky.
Žádné komentáře:
Okomentovat