Velký čtvrtek, velká očekávání a… zklamání.
Na Velký knižní čtvrtek, což je pro nás knihomoly jeden z největších
svátků, vychází tituly, které jsou dlouho očekávány, měla by u nich být záruka
dobrého příběhu a brilantního jazyka. Měla by, jenže ne vždy tomu tak je.
Petra Dvořáková, oceněná autorka (Magnesia Litera za knihu
Proměněné sny; Zlatá stuha za knihu Julie mezi slovy), napsala Sítě, knihu se
třemi příběhy o (ne) sebevědomí. A slovo sebevědomí se v knize objevuje
tolikrát, že by ani nemuselo být v podtitulku. Říká se, že kniha by měla zaujmout
první větou, prvním odstavcem, maximálně první stránkou. Možná to způsobilo
právě to velké očekávání, které jsem měla, ale první příběh si mě nezískal ani
na straně deset, třicet…
První příběh se točí okolo vztahu nesebevědomé Kristýny a jejího přítele Jáchyma. Od začátku jsou
postavy černobílé. Ona je ta hodná, on ten zlý byť ještě nevíme proč. Autorka pak
zabředává do dlouhých popisů, jaké ty postavy jsou a jak je popisují ostatní
(například Kristýnin terapeut), ale nenechává je samotné jednat, aby se jejich povaha
ukázala a alespoň trochu polarizovala. Postavy tak postrádají plastičnost a je
těžké se do nich vžít, soucítit s nimi nebo je nenávidět.
Autorka si také pomáhá vytvořením jakési poroty v Kristýnině
hlavě, což je soubor hlasů, které Kristýně radí a zastávají opačné názory. Jsou
to zkrátka myšlenky, které nám všem běží hlavu, když se musíme o něčem
rozhodovat nebo o něčem přemýšlíme. Ale zde je to opět spíše pomůcka než
ozvláštnění textu.
Stejný model (žena bez sebevědomí a zlý manžel) pak vidíme i u druhého příběhu. Ten se liší formálně,
je z větší části psán v dopisech (emailech), což je pro mě jen
zástěrka pro další popisování příběhu místo jednání a chování postav.
Největším problémem textu je popisování situací, místo
jejich odehrání, prožití. Prokousáváme se příběhem a čekáme, kdy se něco stane.
A když už to přijde, v životě žen nastane radikální změna, my jako čtenáři
žádnou katarzi neprožijeme.
Třetí příběh je trochu jiný než předchozí dva. Opět jde o
ženu s nízkým sebevědomím, ale tentokrát známe jeho původ. Jiné je také
to, že jediným stínem, který se vznáší nad hlavní postavou je skutečně ono
nesebevědomí, není soužena žádným mužem. Sledujeme zde popis proměny dívky,
později ženy. Jde si za svým cílem, postupem času už bezohledně. Závěr udělá z příběhu
moralitku – budeš se špatně chovat, něco špatného se ti stane. Postava je navíc
vykreslena tak, že nám jí ani není líto.
Jazyk autorky není nijak originální. A ve chvíli, kdy užije zajímavý
výraz (opouzdřit), pohřbí veškerou invenci tím, že jej v odstavci ještě
několikrát zopakuje.
Formálně jsou texty zajímavé tím, že v každém je použit
zcizovací prostředek, který dotváří příběh. Postup terapie, obrácení jedince k víře
a naposled výňatky z odborných medicínských článků.
Věřím tomu, že někdo se v příbězích může zhlédnout a
prožívat s postavami jejich příběhy. Mě ale text, vystavění příběhů a
bohužel ani postavy, nedokázaly do děje vtáhnout.
Za výtisk děkuji knihkupectví Martinus. Knihu si můžete koupit zde: http://www.martinus.cz/?uItem=224674
:)
Za výtisk děkuji knihkupectví Martinus. Knihu si můžete koupit zde: http://www.martinus.cz/?uItem=224674
:)
Žádné komentáře:
Okomentovat