Autorka pohlíží na dřeň rodinných vztahů prostřednictvím
dvou jejích členů – matky a syna. Ti se nekonfrontují přímo, ale
prostřednictvím svých od sebe oddělených výpovědí, které se střetávají a různí.
Ani jeden z nich nelže, oba vidí věci z jiného pohledu, který navíc
doplňujeme my posluchači tím vlastním pohledem, vlastní interpretací, čímž
vzniká unikátní trojrozměrný příběh.
Matka se synem se vrací do vzpomínek, situací. Když on byl
ještě malý a ona mladá. Když on měl ještě manželku a ona snachu. Vzpomínají i
na to, co bylo dávno předtím, a utíkají vpřed do budoucnosti s myšlenkou
na to, jaké to bude, až… Mluví o sobě, o vztahu mezi sebou, sní.
Kniha není zvláštní příběhem nebo postavami. Je zvláštní a
skvělá právě tím, že nás nechává ztotožnit se s konkrétními situacemi,
pocity, detaily. Pokud se nás kniha dokáže takto niterně dotknout, můžeme o ní
říci, že je dobrá. Pro dosažení tohoto, Petra Hůlová používá přesně zasazená
slova a pojmenování, které v nás vyvolají něco konkrétního, něco zažitého,
obrazy nebo emoce („chození po špičkách, který přijde pak“).
Román sestává nejen z toho, co obě postavy řeknou, ale
především z toho, co zůstává nevyřčeno – tak jako v každé rodině,
v každém vztahu – z toho, co jen tušíme a neodvažujeme se ani nechat vyhnít.
Ona intimita není jen ve slovech autorky. Je podpořena také
herci Davidem Novotným a Hanou Kofránkovou v režii Aleše Vrzáka. Dodržují tempo a rytmus textu,
takže slyšíme nervozitu, strach, naštvání nebo rádoby ležérní tón. Ten tón
jakoby nic, ale v nás to řve a brečí. Tohle všechno je napsáno mezi řádky,
vyřčeno mezi slovy. V audioknize neuslyšíme žádné ilustrační zvuky, žádné
zbytečné zvuky nebo hudbu. Hudba funguje ve druhém plánu na podporu atmosféry
či emoce, nebo jako interpunkce.
Audioknihu kupujte na Audiotéce, které děkuji za poskytnutí audioknihy.
Žádné komentáře:
Okomentovat